Správně seřízený plynový kotel šetří peníze

Povinnost zajistit pravidelnou revizi kotle vyplývá z legislativy. Hlavním důvodem, proč kontrolu kotle netřeba zanedbávat, je bezpečnost.

Jak se říká, oheň je dobrý sluha, ale zlý pán. To je třeba mít na mysli zejména při péči o kotle, které spalují plyn nebo tuhé palivo. Bez přehánění lze říci, že správná péče o topná zařízení vám může zachránit střechu nad hlavou. Navíc, pokud byste se v případě neštěstí způsobeného poruchou topného zařízení nevěděli prokázat doklady o povinné roční revizi kotle, pojišťovna vám nezaplatí ani cent. Naopak, ještě vám hrozí.

Důvodů, proč se vyplatí o kotel pravidelně starat, je ještě více. Pokud je kotel vyčištěn a správně nastaven, jeho spotřeba paliva se pohybuje na minimálních hodnotách určených pro daný model. Kotel tak pracuje ekonomičtěji a jeho životnost se prodlouží o několik dalších let.

Oproti tomu, pokud zapomenete na servisní prohlídku, vaše spotřeba plynu se může zvýšit až o 25%. Příčinou zvýšené spotřeby jsou nejčastěji usazeniny na tepelném výměníku nebo špatně nastavený poměr směsi plynu a vzduchu. Kromě toho, že si při revizi ověříte bezpečnost chodu plynového spotřebiče, vyhnete se zbytečným výdajům při neefektivním fungování zařízení a předejdete situaci, že uprostřed zimy zůstanete bez tepla a bez teplé vody.

Na pravidelné kontroly nesmíme zapomínat ani tehdy, pokud jste majitelem nového zařízení. Plynový kotel patří mezi tzv. vyhrazené technické zařízení, při nichž má výrobce právo stanovit pravidla jejich servisu, včetně četnosti pravidelných kontrol. Ty jsou zároveň podmínkou uznání záruky na zařízení.

Kdy je vhodné dělat revizi?

Správné období na revizi kotle je mimo topné sezóny, nejlépe hned po jejím skončení koncem jara nebo v létě. V tomto období servisní technici nemají tolik práce a mohou věnovat dostatek času nejen vašemu kotli, ale i tomu, aby vás vyškolili a vysvětlili vám, jak s kotlem správně zacházet.

Pokud si revizi necháte na poslední chvíli před začátkem nové topné sezóny, hrozí, že nikoho neseženete. Na začátku topné sezóny se začínají nejvíce projevovat poruchy a servisní technici jsou maximálně vytíženi. Priority jsou totiž jasné – nejprve je třeba se postarat o ty, kteří netopí, pak o další, kteří nemají teplou vodu, až nakonec přicházejí na řadu drobné problémy a preventivní kontroly.

Kdo může dělat revizi?

Revizi kotle může provádět pouze autorizovaný servisní technik. Stejně důležité je však i to, aby měl licenci na servis kotle vaší značky. Servisní technik pro váš kotel by měl být něčím podobným, jako je pro vás váš lékař. I když netoužíte po tom, vidět ho příliš často, právě on nejlépe zná vaši anamnézu a v případě, že onemocní, nejlépe ví, kde má hledat příčinu problému. Nejlepší je, pokud se o údržbu a servis kotle stará stále tentýž člověk.

Ideální je, pokud má zákazník svého smluvního servisního technika, který zná jeho kotel. Nejhorší je, když pokaždé ke kotli přijde někdo jiný.

Kolik stojí pravidelná revize? 

Pokud jde o náklady na revizi kotle, platí zde volná cenotvorba. Výrobci ani dovozci obvykle neurčují výši poplatků za tuto službu, pokud nemají svých kmenových techniků. Ceny do značné míry závisí i na regionu a životní úrovně obyvatelstva. Náklady na revizi mohou navýšit při silném znečištění kotle. Do ceny se mohou promítnout i náklady na dopravu.

Jak dlouho trvá kontrola?

Prohlídka topného zařízení může trvat jednu až dvě hodiny. Technik si však neúčtuje běžnou hodinovou sazbu, ale za úkon. Ten sestává z prohlídky, vyčištění a znovuuvedení kotle do provozu a nastavení spalování. Přesný postup údržby se nachází v montážním návodu k zařízení, ale je také dán zákonem. Je důležité, aby technik provedl všechny potřebné úkony.